Mivel a nagyvárosok bevásárlóközpontjaiban a gazdasági válság ellenére is minimum párosával nyíló hatalmas könyvesboltok kiszolgálása érdekében a magyar a kiadók évente egyre több címet jelentetnek meg (igaz kevesebb példányszámban), mondhatjuk hogy az olvasás kezd egyre inkább a városi ember privilégiumává válni, a leszakadó, hátrányos helyzetű és elszegényedett településeken és régiókban pedig gyakorlatilag megszűnőben az olvasás lehetősége köszönhetően annak, hogy a nagy könyvkereskedők fojtogató ölelésében sorban tűnnek el és szűnnek meg a vidéki, kisebb könyvkuckók.
„Az ezredforduló után, a 2000-es években folyamatosan néhány nagy könyvkereskedő, és részben könyvkiadó cég kezdte el dominálni a piacot. Az évtized végére a könyvkiadói hátterű Alexandra (Pécsi Direkt) és a könyvkiadókhoz csak tulajdonosi hátterén keresztül kapcsolódó Libri uralják a piacot. Rajtuk kívül a szintén erős könyvkiadókkal rendelkező Líra és az online kereskedelem legerősebb alakja, a Bookline bír fontos szereppel. Tekintettel arra, hogy 2009-re a hálózatok - nem elsősorban a gazdasági válság, hanem - a Librire és Alexandrára jellemző, nagyon drágán fenntartható, nagy alapterületű bevásárlóközpont-beli boltokból túl sokat üzemeltetnek, nagyon kemény versenyhelyzet alakult ki, aminek következtében a gazdasági válságtól független, mélyebb válságban van a könyvkereskedelem, és valamilyen irányú változások várhatók. A tömeges csőd vagy egy újfajta terjesztési modell merül fel alternatívaként.”
Kíváncsian várjuk a változást, és az "újfajta terjesztési modellt", mely mentőövet dobhat az egyik nagy lánchoz sem tartozó, akár magánkézben levő könyvesboltoknak is.