A kamaszok olvasási szokásairól nehéz értekezni, mivel manapság -tisztelet persze a kivételnek- nincsenek.
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerint a személyes példa ragadós a családban is: ha a csemete azt látja, hogy a szülő, nagyszülő elvonul egy könyvvel a kezében, akkor ő s szívesen levesz a polcról egy kötetet. S így nemcsak a Harry Potter regényekhez, de a magyar irodalom gyöngyszemeihez is lesz kedve.
A könyvtárosok nem bízzák a véletlenre és nem várják meg, hogy a betűéhségtől hajtott kamasz betévedjen hozzájuk. Az INFOTÉKA nevű EU-s pályázat például azt szolgálja, hogy különféle tanórákat tarthassanak a könyvtárban, így valódi információs és közösségi központként ismerhessék meg a diákok a könyvek birodalmát. Miután pedig otthon érzik magukat, bizonyára kedvük támad kölcsönözni is.
A szülők is sokat tehetnek azért, hogy a csemetét rákapassák az irodalomra. Szerencsés, ha már a kicsiket elviszik a gyerekkönyvtárba egy-egy mesehallgatós délutánra. Sőt, ha van időnk esténként könyvből mesélmi, azzal is megkedveltethetjük az írott szót.